انما هو نور یقذفه الله فى قلب من یشاء...

هدیه دیگری از وجود مبارک امام خمینی سلام الله علیه برای این خانه گرفتم... کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل...


به غایت زیبا و عمیق است و فهم مطالب آن دشوار... آن ظرایفی که در کتاب چهل حدیث به اختصار گفته شده اند را اینجا می گشایند و در دل هر ذره آفتابی در میان بینی...


مقصود دوم: ایمان...

بدان که ایمان غیر از علم و ادراک است، زیرا که علم و ادراک، حظّ عقل است و ایمان حظّ قلب است.


انسان به مجرد آن که علم پیدا کند به خدا و ملائکه و پیغمبران و یوم القیامه، او را نتوان مؤمن گفت، چنانچه ابلیس تمام این امور را علما و اراکا مى دانست و حق تعالى او را کافر خواند.


 این مطلب به حسب لغت نیز مناسب با معنى ایمان است، زیرا که ایمان در لغت به معنى وثوق و تصدیق  و اطمینان  و انقیاد خضوع است در فارسى به معنى گرویدن است. و پر واضح است که گرویدن غیر از علم و ادراک است.


بدان که ایمان به معارف الهیّه و اصول عقاید حقه صورت نگیرد مگر به آنکه،


اولا آن حقایق را به قدم تفکر و ریاضت عقلى و آیات و بیّنات و براهین عقلیه ادراک کند، و این مرحله به منزله مقدمه ایمان است،


و پس از آن که عقل حظّ خود را استفیاء نمود، به آن قناعت نکند، زیرا که این قدر از معارف، اثرش خیل کم است و حصول نورانیّت از آن، کمتر شود


و پس از آن، باید سالک الى اللّه اشتغال به ریاضات قلبیه پیدا کند، و این حقایق را با هر ریاضتى شده به قلب رساند، تا قلب به آنها بگرود.


پس در این جا ، مراتب ایمان فرق کند ، و شاید معناى حدیث شریف که فرماید : علم نورى است که خداى تعالى در دل هر کس که خواهد افکند همین باشد، زیرا که علم باللّه تا در حد عقل است، نور است، و پس از ریاضات قلبى، خداى تعالى آن را در قلوب مناسبه افکند، و دل به آن بگرود.


مثلا ، توکل به خداى تعالى یکى از فروع توحید و ایمان است. ما غالبا یا به برهان یا به امور شبیه به برهان ارکان توکّلمان تمام است ، ولى حقیقت توکل در ما حاصل نیست.


توکل ما بر اوضاع طبیعت و امور طبیعیه صدها مقابل بالاتر است از توکل به حق. این نیست مگر آن که حقیقت توحید افعال در قلب ما حاصل نشده و حکیم فلسفى لا موثّر فى الوجود الا اللّه گوید و خود از غیر خدا حاجت طلبد، و متعبد متنسک لا حول و لا قوة الا بالله و لا اله الا الله ورد خود کند و چشمش به دست دیگران است.


این نیست جز آن که آن، برهانش از حد عقل و ادراک عقلى خارج نشده و به قلب نرسیده، و این، ذکرش از لقلقه لسانى تجاوز ننموده و ذائقه قلب از آن نچشیده.


چندین مقصود جلوتر امام خمینی سلام الله علیه در باب زهد می گویند و حدیثی نقل می کنند از امام صادق علیه سلام که دلیل عدم ورود ایمان به قلب را نشان می دهند... حرام على قلوبکم ان تعرف حلاوة الایمان حتى تزهد فى الدنیا... محروم از درک شیرنى ایمان خواهید بود مگر آنکه دنیا و لذت هاى آن را رها سازید...



نظرات 5 + ارسال نظر
میعاد دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 14:12

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست ..
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش .

حقیقت توکل در من حاصل نیست.

حقیقت توکل و یا ایمان...

دیشب در کتاب امام رحمه الله علیه می خواندم که برخی عادت به نسخه پیچی دارند در کلامشان. خود نیز به این مقوله دچارم و حال سخن گفتن برایمسخت شده.

اگر خواندن این کتاب را در آن برنامه سنگین و پرحجمت بنگنجانی بسیار نیکو است... حیف است تک تک لحظاتی که بدون این معانی طی شوند... قفل های چهل حدیث را خیلی جالب می گشاید.

حسینی دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 15:24

عجب روضه مکشوفی، عجب روضه ای، عجب روضه ای.....
آدم مصیبت دیده (از خویش) فقط همین روضه ها را کم دارد که از اندوه جان از بدن.....

خیلی زیبا نوشتی...

میعاد دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 19:41

نسخه پیچی ؟ !
ر
حیف است تک تک لحظاتی که بدون این معانی طی شوند...

چون که صد آید نود هم نزد ماست !
چون که صفر هستیم فرقی نمی کند برای ۷۰ گریه کنیم یا ۸۰

دارم فکر می کنم همون حفظ را هم بلکه بگنجانم ! دعا بفرمایید.

جالب بود بیان این نسخه پیچی.

احسنت!

میعاد سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:22

نه ...
من متوجه نشدم اینکه شما نوشته بودین از قول حضرت امام که
برخی عادت به نسخه پیچی دارند
منظورشون چی بوده از نسخه پیچی ؟

میعاد سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:31

سطر اول کامنت پرسشی بود.
سطر دوم تاکیدی بود .
سطر سوم و چهارم پاسخ حقیقت ایمان و یا توکل ... بود .
سطر پنجم از روی ذوق کردن به خاطر پیشنهاد شما نوشته شده بودD:

ارادتمند
هر روز بیشتر از دیروز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد