سفری از آرزو تا عمل...

 

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَهَدُوا مِنکُمْ وَ یَعْلَمَ الصبرِینَ(142)

 

گمان مى کنید به بهشت داخل خواهید شد بدون آنکه خدا امتحان کند و آنان که جهاد در راه دین کرده و آنها که در سختیها صبر و مقاومت کنند مقامشان را بر عالمى معلوم گرداند (142).

 

امروز دوست عزیزی این آیه مبارک سوره آل عمران را برایم فرستاد و افزوده بود وقتی از تلویزیون پخش می شد از شنیدنش میخکوب شدم....

 

حکایت این آیات داستان وهن و اندوه مسلمانان است پس از جنگ احد .... وَ لا تَهِنُوا وَ لا تحْزَنُوا وَ أَنتُمُ الاَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ  ... برتری که مشروط شده به داشتن ایمان، که اگر اهل صبر و تقوا باشید برترید...

 

آیات امتحان مومنین ... آیات هدایت خاص خداوند...  تا آنگونه که در دو آیه قبل گفته شده مقام اهل ایمان به امتحان معلوم گردد... وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا ... و در این سختی ها ایمانشان خالص گردد ... وَ لِیُمَحِّص اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ یَمْحَقَ الْکَفِرِینَ ... و تا آنکه (به این اختلاف نیک و بد روزگار) اهل ایمان را از هر عیب و نقص پاک و کامل کند و کافران را به کیفر ستم کارى محو و نابود گردان.

 

گمان نکنید که چون بر حق هستید شکست نمی خورید و پیروزی و غلبه حق شماست... مسیری است بین درجات ایمان ... به مقام مومنین با آرزو نخواهید رسید...اهل تقوا بایستی بود و پایداری ... وَ لَقَدْ کُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْت مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ وَ أَنتُمْ تَنظرُونَ... شما همان کسانید که پیش از آن که دستور جهاد براى مسلمین بیاید با کمال شوق آرزوى جهاد و کشته شدن در راه دین مى کردید پس چگونه امروز که به جهاد مامور شده اید؟ سخت از مرگ نگران مى شوید...

 

در ادامه چه زیبا حال اهل ایمان در گذشتگان بیان می شود، که چگونه محبوب پروردگارشان شدند...  وَ کَأَیِّن مِّن نَّبىٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصابهُمْ فى سبِیلِ اللَّهِ وَ مَا ضعُفُوا وَ مَا استَکانُوا وَ اللَّهُ یحِب الصبرِینَ...  چه بسیار رخ داده که جمعیت زیادى از پیروان پیغمبرى در جنگ کشته شده و با این حال اهل ایمان با سختیهائى که در راه خدا به آنها رسیده مقاومت کردند و هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و راه صبر و ثبات پیش گرفتند که خداوند صابران را دوست مى دارد .

 

وَ مَا کانَ قَوْلَهُمْ إِلا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ إِسرَافَنَا فى أَمْرِنَا وَ ثَبِّت أَقْدَامَنَا وَ انْصرْنَا عَلى الْقَوْمِ الْکفِرِینَ... آنها در هیچ سختى جز به خدا پناهنده نشده و جز این نمى گفتند که بار پروردگارا به کرم خود از گناه و ستمى که ما در باره خود کرده ایم درگذر و ما را ثابت قدم بدار و ما را بر محو کافران مظفر گردان.

 

فَئَاتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَاب الدُّنْیَا وَ حُسنَ ثَوَابِ الاَخِرَةِ وَ اللَّهُ یحِب المُْحْسِنِینَ ...پس خداوند فتح و پیروزى در دنیا و ثواب در آخرت نصیبشان گردانید، که خدا نیکوکاران را دوست مى دارد.

 

* آیات متن از آیات 139 تا 148 سوره آل عمران می باشند.


پ.ن:از ترور شهید احمدی روشن هیچ نگفتم. به گمانم نوشتن چند خط و یک پیام تسلیت کاری کوچک و ظاهری بود. برای قبرستان نشین عادات سخیفی همچو من سخت است در این باره سخن گفتن...


نظرات 2 + ارسال نظر
حسینی پنج‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1390 ساعت 21:56

نمیدونم چرا اینقدر احساس میکنم معنی این آیات از خودشون دوره. شما هم این احساس را میکنید؟

متن را دوباره با استفاده از تفسیر آیات نوشتم. این معنی ایات از خوشون دوره که گفتی یعنی چه؟

حسینی جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 06:40

از معنی حقیقی آیات.
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد