اندر مقوله بحث کردن


بحث کردن... یا شاید بهتر باشد تبادل نظر بخوانمش....


چند وقتیست که با تعدادی از همکاران شرکتمون درمورد مسائل مذهبی و عقیدتی بحث می کنیم. نامم را گذاشته اند زلال احکام. گاهی ترس عجیبی در صحبت کردن باهاشون دارم... می ترسم که حرف اشتباهی بزنم و به جای رفع مشکل موارد جدید تری را هم به شبهات اضافه کنم... البته این مدل صحبت ها یک ویژگی دارند که این ترس را کاهش می دهند، اصولا افراد به حرف های یکدیگر گوش نمی دهند. تنها در حرف های طرف مقابلشون به دنبال نکته ای برای تایید عقاید خودشون و یا زیر سوال بردن عقاید طرف مقابل استفاده می کنند. 


یکی از نکاتی که بحث را به بن بست و جدل می کشاند برتر دیدن خود از طرف مقابل است. اینکه این احساس را در فرد ایجاد کنی که می خواهی او را از گمراهی نجات بدهی و خودت را بسیار برتر و محق تر از او می دانی. انتقال این حس سبب می شود که فرد در حالت دفاعی قرار گیرد و به مقابله برخیزد. اگر از یک حقیقت سخن به میان می آید بهتر است از آن حقیقت گفته شود نه از خود فرد. فروتنی در بحث شاید موجب شود که افراد بیشتر گوش دهند و کمتر جدل کنند.


با یکی دیگر از دوستان داشتیم در مورد امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کردیم. به او گفتم اگر برایمان مسجل شود که چنین وظیفه ای بر دوشمان قرار گرفته و نسبت به آن بایستی پاسخ گو باشیم، آنوقت تنها به افراد تذکر نمی دهیم و یا ارشادشان نمی کنیم... آنوقت در اکثر کارهایی که انچام می دهیم این نکته را در نظر می گیریم که رفتار و کلام روزمره ما یکی از مهترین عوامل اثر گذار در دیگران است. اگر این مسئولیت را حس کنیم بیشتر به برخی مسائل توجه می کنیم و رفتار ما شاید به تقوا نزدیک تر باشد.



پ.ن 1: رسول الله صلى الله علیه و آله:


تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَتَعمَلَ بِما عَلِمتَ؛

تمام و کمال تقوا این است که آنچه را نمى دانى بیاموزى و بدانچه مى دانى عمل کنى.


پ.ن 2: شکر می گویم... شکر می گویم که با مفهوم صبر آشنا شدم... و شاید به لطف خدا دارم آن را حس می کنم ... و براستی چقدر شیطان نزدیک است و آماده ایجاد طوفان در دل آدمی...


نظرات 3 + ارسال نظر
M.M چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 16:36

سلام خوبی مهدیه جان؟
طاعات قبول باشه
ما رو هم از دعای مهذبونت محروم نکن

سلام مریم جان

خیلی ممنونم، انشالله قبول حق باشند.

اگر لایق باشم دعاگو هستم، التماس دعا

مراقب خودت باش خانم گل

M.M یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:21

سلام
خوبی عزیزم مرسی از اینکه دعایم میکنی
حداقل اینکه من لایق دعاهای مهربونت هستم خدا رو شکر



بابت پیشنهادت در وبلاگ اقای بازرگان
اگر نظر اقای بازرگان رو خواسته باشی که هیچ
اما به نظرم فکر خوبی است
بر خلاف ااقای امیر معتقدم این امر باشه بهتر هست
حداقل اینکه می دوننن فراموش نشدن

ممنون بابت همه مهربونیت

سلام

خیلی ممنونم. من را واقعا شرمنده می کنی مریم جان.

فکر می کنم قشنگ بیانش نکردم. "د" عزیز خیلی بهتر گفته. قرار شد من مطرحش کنم ببینیم استقبال عمومی چقدره. تا الان که فقط شما استقبال کردین :(

د یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 16:11

سلام خاااانوم.

احوالات؟ :)
تذکری که آقای امیر دادند، کاملاً به جاست، و به نظرم فلسفه اینکه این پیشنهاد در وبلاگ 301040 مطرح شد همینه که موضوع دیدنی رفتن نباشه، بلکه اگر تعداد به حد نصاب رسید برنامه ای ریخته بشه که قابل قبول باشه.
مثلاً شاید اینکه ازشون درخواست بشه از خاطراتشون بگن، یا یه سری برنامه دیگه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد