موجیم که آسودگی ما عدم ماست...


"خدایا خسته و وامانده ام، دیگر رمقى ندارم، صبر و حوصله ام پایان یافته، زندگى در نظرم سخت و ملالت بار است؛ مى خواهم از همه فرار کنم، مى خواهم به کُنج عزلت بگریزم. آه دلم گرفته، در زیر بار فشار خرد شده ام.


خدایا به سویت می آیم و از تو کمک مى خواهم، جز تو دادرسى و پناهگاهى ندارم، بگذار فقط تو بدانى، فقط تو از ضمیر من آگاه باشى. اشک دیدگان خود را به تو تسلیم مى کنم.


خدایا کمکم کن، ماهها ست که کم تر به سویت آمده ام، بیش تر اوقاتم صرف دیگران شده.


خدایا عفوم کن. از علم و دانش، کار و کوشش، از دنیا و مافیها، از همه دوستان، از معلم و مدرسه، از زمین و آ سمان خسته و سیر شده ام.


خدایا خوش دارم مدتى در گوشه خلوتى فقط با تو بگذرانم. فقط اشک بریزم، فقط ناله کنم و فشارها و عقده ها ى درونى ام را خالى کنم.


اى غم، اى دوست قدیمى من، سلام بر تو، بیا که دلم به خاطرت می تپد.


اى خدا ى بزرگ، معنى زندگى را نمی فهمم. چیزهایى که براى دیگران لذت بخش ا ست، مرا خسته می کند. اصلًا دلم از همه چیز سیر شده است، حتى از خوشى و لذت متنفرم. چیزهایى که دیگران به دنبال آن مى دوند، من از آن مى گریزم، فقط یک فرشته آسمانى است که همیشه بر قلب و جان من سایه مى افکند. هیچ گاه مرا خسته نمى کند. فقط یک دوست قدیمى است که از اول عمر با او آشنا شده ام و هنوز از مجالست با او لذت می برم.


فقط یک شربت شیرین، یک نور فروزنده و یک نغمه دلنواز وجود دارد که براى همیشه مفرّح ا ست و آن دوست قدیمى من غم است."


جملات فوق دست نوشته های شهید چمران در آمریکا هستند. وقتی با نوشته هاشون در لبنان مقایسه می کنم تفاوت شگرفی می بینم. نوشته هایی همچون:


"احساس مى کنم که تحمل درد و غم و خطر و مصیبت در راه خدا مهم ترین و ا ساسى ترین لازمه تکامل در این حیات است. معتقدم که زندگى در خوشى و بى غمى، لذت و سلامت، امن و نعمت آدمى را فاسد و منجمد و بى احساس مى کند. بر این اساس مى بینم که جوانان ما در جنوب و بیروت، سرشار از ایمان، مبارزه، محبت و فداکارى هستند، در مقابل بعلبک که براى تقسیم منافع در کشمکش و اصطکاک با همدیگرند!


هجوم دائم بر جوانان ما در جنوب، ضرب و شتم، خطر وقتل، ترس و عدم امنیت و درد و غم آن ها را پاک و مصفا کرده. خودخواهى ها، شهرت طلبى ها و خودنمایى ها را سوزانده... و در عوض روح رضا و توکل و قبول خطر، محرومیت و حتى شهادت در جوانان نضج گرفته است.

با توجه به حقیقت فوق یعنی استقبال همه خطرات و مشکلات با طیب خاطر می خواهم بعضى از حالات «جوانان حرکت» را در جنوب لبنان شرح دهم:


حا ل ما، در جنو ب مثل موج است، همیشه در تلاطم و بالا و پایین رفتن... گاهى همه چیز تیره و تار مى شود، همه روزنه ها ى امید کور مى گردد و ترس و وحشت بر همه جا سایه مى افکند. اژدها ى مرگ دهن باز مى کند که همه را ببلعد و همه دشمنان با هم پیمان مى بندند که خون ما را بریزند و شرف و کرامت ما را نابود کنند. صداى حق را خفه نمایند و جنایت و فساد، دروغ و تهمت و خیانت را بر اجساد و افکار و عقول مسلط کنند. همه راه ها بسته مى شود؛ دشمنان خونخوار پیروزى خود را جشن مى گیرند و آن طور مغرور و مست عربده مى کشند که گویى همه عالم در قبضه عفریتى آنها اسیر شده است. روزها ى تیره و تارى بر جوانان ما مى گذرد که فکر مى کنند، دیگر هیچ امیدى نیست و هیچ راه نجاتى جز شهادت وجود ندارد... و شب هایى تیره تر از روز... وحشتناک و غم انگیز و دردناک... و این ایام... قهقرا ى زندگى و حضیض موج، منتها ى خوشى، پیروزى و امید جوانان ما در جنوب است.


سرنوشت ما در جنوب همچون موج در تلاطم و پایین و بالا رفتن است. دائما از اوج به حضیض و از حضیض به اوج در حرکتیم... و این بزرگ ترین آزمایشى است که خدا بر ما مقدر کرده است... و من از او مى خواهم که به ما توفیق دهد از این آزمایش بزرگ سربلند بیرون بیاییم"



پ.ن:مهربانم به دلهای ما آرامش ببخش!!


پ.ن 2: امروز به قران پناه بردم که این آیات را یافتم:


« مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لاَ یُبْخَسُونَ *‏ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَبَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ‏ (سوره مبارکه هود: 15 و 16)


کسانی که خواستار زندگی دنیا و زینت آن باشند (و جز خوردن و نوشیدن و اموال و اولاد را طالب نبوده و چشم‌داشتی به آخرت نداشته باشند، برابر سنّت موجود در پیکره هستی، پاداش دسترنج و) اعمالشان را در این جهان بدون هیچ گونه کم و کاستی به تمام و کمال می‌دهیم و حقی از آنان در آن ضایع نمی‌گردد. ‏*‏ آنان کسانیند که در آخرت جز آتش دوزخ بهره و سهمی ندارند، و آنچه در دنیا انجام می‌دهند، ضایع و هدر‏ می‌رود و کارهایشان پوچ و بیسود می‌گردد»


نظرات 5 + ارسال نظر
امیر پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 23:15

سلام خوش اومدین !

خوشحالمون کردین

سلام.

ممنونم. شما لطف دارید.

رستگار جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 19:19 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام!
حال و احوال مهدیه خانم چطوره؟!
یه زمانی خیلی همدیگه رو می دیدیما!
کم سعادت شدم حسابی!

محتاج دعات هستم! به یادم باش!

یا حق!

سلام فائزه جان

خوب هستید شما؟

آخ گفتی، خیلی دلم برای بچه ها تنگ شده!! ایکاش یک قراری می گذاشتیم همدیگر رو می دیدیم!!

چشم عزیز جان، البته اگر لایق باشم.

التماس دعا

M.M شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 13:33

سلام سلام و هزارتاااااااااااااااااااااااااااااااااهزارتا سلام
خوش اومدی!!!!!!!!!!!!!!!!!!

خیلی زیباست
شهید چمران رو عاشقانه دوست دارم
قبللنا عکسشون تو اتاقم بود
حالا این تهران همه چیزم رو ازم گرفته
می خوام 3 خرداد برم سر مزارشون اگه برسمس
اگه نرسم هم در اولین تعطیلی
مهدیه جونم دعااااااااااااااااااااا

سلام مریم جان

ممنونم عزیزم از این همه لطفت

من هم ایشون رو خیلی دوست دارم. آرامش عجیبی داره نگاهشون.

امسال از نمایشگاه عکسشون رو خریدم که بزنم به دیوار اتاقم.

اگر رفتی سلام من رو هم برسون.

بسیار التمای دعا دارم...

همت شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 14:20 http://heyatonline.blogfa.com

درحال خواندن بخش اول بودم به نظرم رسید که باید حتما این نکته را یادآور بشوم که باید به شرایط شهید چمران در زمان نوشتن این جملات هم توجه بفرمائید ولی بعد دیدم که شما این نکته را رعایت کرده اید و با بخش دوم اولی را تکمیل کردید

اما در هر شرایطی من آثار ایشان را به عنوان یک علاقه شخصی _و نه صرفا یک اثر ادبی یا هنری یا عرفانی_ دوست دارم

اوایل که گنجینه شهدای تهران افتتاح شده بوده دست نوشته ها و بوم های نقاشی ایشان در غرفه ای قابل بازدید بود در ماه چندبار به این موزه میرفتم و غرق در نقاشی "انفجار قلب" می شدم. ولی بعدها نمی دانم این تابلوها به کجا منتقل شد شاید به موزه شهید چمران(منزل پدری ایشان)

از نقاشی هاشون من تابلو شمع را خیلی دوست دارم. یکبار یک نقاشی با مضمون مشابه کشیدم که متاسفانه معدوم شد!!

سمفونی ادب پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:17 http://40adabestan.blogfa.com/

سلام .متنه خوب و مفیدی یود .
خوبی مهدیه جان؟زندگی خوب پیش میره ؟
هر جا هستی انشاالله شاد باشی.:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد