سیری در سرزمین نور (ادامه)


این قسمت از کتاب را هم خیلی دوست داشتم:


"زندگی ابوذر هم نظریه مارکس‏ را نقض کرد. مگر ابوذر تا اواسط دوره عثمان نبود؟ در همان زمانی که‏ دیگران پول های صد هزار دینار و جایزه‏ های صد هزار درهم از خلیفه می ‏گرفتند، جیب هایشان را پر می ‏کردند و برای خودشان رمه ‏های گوسفند و گله ‏های اسب و غلام ها و کنیزها درست می‏ کردند، ابوذر بود و امر به معروف و نهی از منکر ، و جز امر به معروف و نهی از منکر چیز دیگری نداشت. عثمان هر چه کوشش‏ کرد این زبانی را که ضررش از صدها شمشیر برای عثمان بیشتر بود ببندد نشد . تبعیدش کرد به شام نشد ، آورد کتکش زد نشد.


غلامی داشت، یک کیسه‏ پول به او داد و گفت : اگر بتوانی این کیسه پول را به ابوذر بدهی، قانعش بکنی که این پول را از ما بگیرد تو را آزاد می ‏کنم. غلام چرب زبان‏ مد پیش ابوذر، هر کار کرد و هر منطقی به کار برد.


ابوذر گفت : پول‏ چیست که به من می ‏دهد؟ این اول باید روشن باشد. اگر سهم مرا می ‏خواهد به‏ من بدهد، سهم دیگران را چطور ؟ سهم دیگران را می ‏دهد که حالا می‏ خواهد سهم‏ مرا بدهد ؟ اگر سهم دیگران است که دزدی است، اگر سهم من است پس کو سهم دیگران؟ اگر مال دیگران را بدهد مال من را هم بدهد، می ‏پذیرم. اما چرا تنها به من می ‏خواهد بدهد؟


هر کار کرد قبول نکرد . آخر این غلام از یک راه دینی و مذهبی وارد شد، گفت ابوذر ! آیا تو دلت نمی ‏خواهد یک‏ بنده آزاد بشود؟


گفت: چرا، خیلی هم دلم می ‏خواهد .


گفت: من غلام‏ عثمانم، عثمان با من شرط کرده که اگر تو این پول را بگیری مرا آزاد کند. محض اینکه من آزاد بشوم این پول را بگیر. این پول را بگیر نه برای‏ خودت بلکه برای اینکه من آزاد بشوم.


گفت: خیلی دلم می‏ خواهد تو آزاد بشوی ولی خیلی متأسفم که اگر این پول را بگیرم تو آزاد شده‏ ای ولی خودم‏ غلام عثمان شده‏ ام ."



نظرات 2 + ارسال نظر
همت یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:32

یکی از افرادی که برای ابوذر پول برد کتک مفصلی ازش خورد ظرف گفت پول نمی خوای نخواه چرا میزنی گفت چون توی احمق فکر میکنی حب علی را می شود با پول خرید باید کتک بخوری

اوه اوه پس کتک هم می زدن! کار خوبی نبوده.

همت یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:34 http://heyatonline.blogfa.com

نظر قبل "ظرف" غلط است منظور "طرف" بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد