جایی بین زمین و آسمان


فَإِذَا قَضیْتُمْ مَّنَسِکَکمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَذِکْرِکُمْ ءَابَاءَکمْ أَوْ أَشدَّ ذِکراً فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فى الدُّنْیَا وَ مَا لَهُ فى الاَخِرَةِ مِنْ خَلَقٍ 200)

 

وَ مِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فى الدُّنْیَا حَسنَةً وَ فى الاَخِرَةِ حَسنَةً وَ قِنَا عَذَاب النَّارِ 201)

 

أُولَئک لَهُمْ نَصِیبٌ مِّمَّا کَسبُوا وَ اللَّهُ سرِیعُ الحِْسابِ 202)

 

200 _ و هنگامى که مناسک (حج ) خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانند یادآورى از پدرانتان (آن گونه که رسم آن زمان بود) بلکه از آن هم بیشتر! (در این مراسم ، مردم دو گروه اند) بعضى از مردم مى گویند: خداوندا! به ما در دنیا (نیکى ) عطا کن ! ولى در آخرت ، بهرهاى ندارند.

_201
و بعضى مى گویند: پروردگارا! به ما در دنیا (نیکى ) عطا کن ! و در آخرت نیز (نیکى ) مرحمت فرما! و ما را از عذاب آتش نگاهدار!

 

_202 آنها از کار (و دعاى ) خود، نصیب و بهره اى دارند، و خداوند، سریع الحساب است .

 

چند روزی ایست که ذهنم درگیره این آیاته. اینکه بتوان طوری زندگی کرد که هم از حسنات دنیوی بهره برد و هم اخروی. به دنبال نقطه سر به سری این دو بعد در زندگی ام می گردم. در تفسیر نمونه درباره این آیات عزیز اینطور نوشته شده:

 

در حقیقت این قسمت از آیات اشاره به خواسته هاى مردم و اهداف آنها در این عبادت بزرگ است بعضى جز به مواهب مادى دنیا نظر ندارند و چیزى غیر از آن از خدا نمى خواهند بدیهى است آنها در آخرت از همه چیز بى بهره اند.


ولى گروهى هم مواهب مادى دنیا را مى خواهند و هم مواهب معنوى را بلکه زندگى دنیا را نیز به عنوان مقدمه تکامل معنوى مى طلبند و این است منطق اسلام که هم نظر به جسم و ماده دارد و هم جان و معنا و اولى را زمینه ساز دومى مى شمرد و هرگز با انسانهاى یک بعدى یعنى آنها که در مادیات غوطه ورند و براى آن اصالت قائلند، یا کسانى که به کلى از زندگانى دنیا بیگانه اند سازگار نیست.


در این که منظور از حسنة در این آیه چیست ؟ تفسیرهاى مختلفى براى آن ذکر کرده اند، در روایتى از امام صادق (علیه السلام ) به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنیا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسیر شده است (انها السعة فى الرزق و المعاش و حسن الخلق فى الدنیا و رضوان الله و الجنة فى الاخرة).

.

و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنیا و بهشت در آخرت ، یا مال در دنیا، و بهشت در آخرت ، یا همسر خوب و صالح در دنیا و بهشت در آخرت دانسته اند در حدیثى نیز از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمده است : من اوتى قلبا شاکرا و لسانا ذاکرا و زوجة مومنة تعینه على امر دنیاه و اخراه فقد اوتى فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة و وقى عذاب النار، ((کسى که خدا به او قلبى شاکر، زبانى مشغول به ذکر حق ، و همسرى با ایمان که او را در امور دنیا و آخرت یارى کند ببخشد، نیکى دنیا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده)).

 

من به دنبال چه می گردم؟ به دنبال نقطه ای که در حال حاضر بتونم هر دو جنبه را داشته باشم. نقطه ای که هماهنگ با روحیات و درونیاتم باشه و از آنجا بتونم سفر را با توشه ای مناسب ادامه بدم


پ.ن: امروز از آن روزهایی بود که دوست داری از زندگی ات حذفشان کنی. خیلی سعی کردم که خوش خلق باشم اما نشد.


نظرات 1 + ارسال نظر
د پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 20:14

سلام بر دوست عزیزم :)

«آشنای قدیمـ»ی بودن این پست باعث شد تا کامنتی بگذارم هر چند بدون محتوایی خاص..

نمیدونم یادت هست یا نه، همین چند پست قبل، وبلاگ 301040 مطلبی نوشته بودن در مورد بهشت ِ «بعضی»ها که منتقد بهشت قرآنند و یک نوع بازی را توضیح دادند.

اونجا این مبحث به طرز عجیب و غریبی چند روزی ذهنم را تماماً درگیر کرده بود، چیزی شبیه همین مطالبی که اینجا نوشتی... انگار یه دغدغه که چیزی هم ازش نگذشته ولی کلی خاک گرفته با این مطلب تکانده باشم و برداشته باشمش، سعی میکنم با دست بقیه خاک های روی آن را هم پاک کنم، ولی باید رفت و «دستمالی» آورد...
برای همین یه اشاره سربسته را هم مصادره به نفع میکنم و حس میکنم عمیقاً مطلب را فهمیدم :دی

الان که دقیق یادم نیست اون موقع توی پیچ و خم ذهنم چی میگذشت، ولی میدونم که این موضوع برام اونقدر مظیم و نامتناهی هست که حالا حالا ها مونده تا حل بشه...

بهترین ها را برات از خداوند خواهانم،
سلامتی، عاقبت به خیری سعادت، ...
و همه اون چیزایی که خیره و من فعلاً نمیفهممشون.

در پناه حق

سلام دوست جان

بله عزیزم یادمه، البته واردش نشدم چون تفکراتم درباره اش خیلی منسجم نبود و رسیدن به نقطه قابل بیانی برام ساده نیست.

ممنونم به خاطر کامنت خوبت، شاید بر روی این دغدغه من هم خیلی زود خاک بنشینه.

بسیار ممنونم برای دعای خیلی خوبت، من هم هر آنچه صلاحت و رضای خدا در آنست ار خداوند مهریان درخواست می کنم. امیدوارم هممون زندگی، مرگ و زندگی پس از مرگ خداپسندانه ای داشته باشیم. :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد